Thursday, November 13, 2008

KENABOI RIVER CHALLENGE 2008

KENABOI RAPIDS AND RIVER CHALLENGE 2008
Klik anak panah untuk video klip
Kampung Puom dan Kampung Esok sekali lagi menjadi tumpuan penggemar sukan lasak berkayak dengan adanya Kenaboi River Challenge 2008 pada 1 & 2 November 2008 dan digemparkan dengan kehadiran peserta yang semakin bertambah dan juga dengan kehadiran peserta-peserta dari luar negara. Jika dibandingkan dengan program yang telah lalu peningkatan ini amat dibanggakan.

Persiapan dari peringkat awal dan dengan kerjasama penggemar sukan kayak tanah air dan laporan media yang memberi kerjasama terbukti telah membawa kejayaan kepada sukan ini yang nyata berjaya memikat dan membawa peserta-peserta peringkat antarabangsa untuk menyertai program ini dan menambahkan lagi cabaran bagi sukan ini.

Dalam acara rapids seramai 38 peserta telah mendaftar dan menyertai dalam acara ini dan penyertaan ini kali amat mencabar kerana disertai oleh 18 peserta dari luar negara seperti Australia dan Singapura. Berbanding dengan tahun 2007 hanya 13 peserta Malaysia sahaja yang telah mengambil bahagian. Tahun 2008 telah menunjukkan peningkatan penyertaan sebanyak 3 kali ganda dan sungguh menggalakkan.

Dalam acara river challenge seramai 137 peserta telah mendaftar untuk bertanding dan juga telah menunjukkan peningkatan penyertaan jika dibandingkan pada tahun 2007 hanya 104 penyertaan yang diterima dan jelas menunjukkan 32% tambahan penyertaan.

Dari angka penyertaan tahun ini dan komen dari peserta sukan kenaboi, jelas terbukti sukan ini akan bertambah bilangan pesertanya kerana kebanyakan peserta yang menyertai sukan pada tahun ini telah menyatakan hasrat untuk kembali bertanding pada tahun hadapan dan akan membawa lebih ramai lagi kawan-kawan mereka untuk menyertai Sukan Kayak ini.

Semasa sesi penutup di Ibu Bekalan Triang Hilir Kampung Sungai Buloh, Pengarah JPS Negeri Sembilan Tuan Ir Hj Baharuddin bin Ahmad Nasir selaku Penganjur telah menyatakan terimakasih dan amat berpuas hati dengan kerjasama semua pihak yang terlibat dan kejayaan program ini juga adalah usahasama semua pihak dari Semua Agensi Kerajaan dan Badan Bukan Kerajaan yang terlibat sama secara langsung atau tidak langsung didalam program ini. Kejayaan ini amat bermakna bagi sukan ini selaras dengan Kempen Cintailah Sungai Kita yang juga telah menjadikan 'Sungai Sumber Rekreasi untuk Semua'.


A) Gambar Rapids Challenge 2008

Taklimat kepada peserta pada malam sebelum pertandingan rapids.


Pendaftaran peserta selepas taklimat.




















Pengarah JPS Negeri Sembilan Tuan Ir Hj Baharuddin bin Ahmad Nasir memberi kata aluan.


Juara Kayak dari Canada telah hadir dan bertemu Urusetia Kenaboi River Challenge Pn Maznah Sulaiman dan Pn Nor Fadilah dengan memaklumkan tidak dapat beraksi atas sebab yang tidak dapat dielakkan.


Tetamu Kehormat yang turut hadir.
























































Barisan urusetia JPS Negeri Sembilan.














Pelepasan peserta Rapids Challenge 2008.























YB Tuan Siow Chen Pin di temuramah dan berasa bangga kerana Kenaboi River Challenge 2008 telah berjaya menarik minat peserta luar negara dan sekali gus menaikkan imej Kenaboi River Challenge ke tahap Antarabangsa.








































Pengadil bertugas di garisan penamat.






























Pengarah JPS NS dan KPP JPS NS bersama Pegawai Pelancongan yang sentiasa memberi kerjasama dalam urusan Kenaboi River Challenge.

Sg Kenaboi menjadi lambang kemegahan penduduk tempatan yang jelas telah menjadi daya tarikan pelancong hasil daripada aktiviti berkayak di Sg Kenaboi.

Urusetia kayak En Mohd Sidek dan orangnya sedang sibok.



Pelumba River Challenge untuk JPS Negeri Sembilan.

Peserta pertandingan rapids seronok membincangkan pengalaman mereka dan akan kembali lagi pada tahun hadapan.

Semua Peserta luar Negara disambut mesra oleh Pengarah JPS Negeri Sembilan Tuan Ir Hj Baharuddin bin Ahmad Nasir.







Pengarah JPS Negeri Sembilan Tuan Ir Hj Baharuddin bin Ahmad Nasir melayani peserta-peserta luar Negara yang beraksi pada Rapids Challenge 2008.


Acara Rapids Challenge berakhir setakat disini sahaja dan Acara River Challenge menyusul selepas ini.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

B) River Challenge 2008
Pendaftaran peserta pada jam 8.30 malam di Kampung Puom

No comments: